Elektronická evidence tržeb je denně diskutovaným tématem zvláště u podnikatelů, kteří pracují s platbami v hotovosti. Je povinná pro prodejce i poskytovatele služeb a měla by zamezit nezákonnému krácení daní. Zdaněny tak budou jak všechny hotovostní platby, tak platby kartou nebo prostřednictvím platební brány, šeky, poukázky a podobně. Do EET nespadají převody z účtu na účet nebo inkasa. Elektronická evidence tržeb se zavádí postupně, takže všichni podnikatelé mají dostatek času na přípravu.
Elektronická evidence tržeb ve čtyřech etapách
První etapa EET začala 1. prosince 2016 a týká se stravovacích a ubytovacích služeb. Druhá etapa proběhla od března 2017 a je povinná pro maloobchodníky i velkoobchodníky. Za rok po druhé etapě přijde třetí vlna, ve které se do EET připojí zemědělci, svobodná povolání a doprava. Ve čtvrté etapě od června 2018 budou tržby elektronicky evidovat i řemesla a výroba. Dodržení pravidel EET a vydávání účtenek kontroluje finanční úřad a celní správa, většinou při kontrolním nákupu.
Jak EET probíhá
Aby mohla být platba v hotovosti elektronicky zaevidována, obchodník musí mít takové zařízení, které je vybaveno patřičným software a je prostřednictvím internetu propojeno s finanční správou. Není vždy nutné pořizovat nové vybavení, někdy stačí dovybavit stávající pokladnu nebo místo pokladny použít chytrý telefon či tablet a účtenky tisknout na bezdrátové tiskárně. Tržba v hotovosti se načte do pokladny, odešle se hlášení finanční správě, ta platbě přidělí jedinečný kód, kterým pak pokladna opatří účtenku. Zákazník si na webu může zkontrolovat, zda jeho platba byla skutečně evidována.
Co by EET měla přinést
Elektronická evidence tržeb by měla upravit konkurenční prostředí na trhu, aby podnikatelé, kteří poctivě přiznávají všechny tržby, nebyli v nevýhodě proti těm, kteří část zisku zatajují a neplatí z něj daně. Omezení daňových úniků znamená vyšší příjmy do státního rozpočtu, z čehož by měli mít prospěch všichni občané. EET se stává jedním z kroků k dalšímu růstu a stabilizaci ekonomiky.