Energetičtí šmejdi jsou nepoctiví prodejci energií (elektřiny a plynu), kteří používají nekalé praktiky k získání zákazníků. Jejich cílem je uzavřít s vámi smlouvu, která je pro vás nevýhodná a pro ně zisková. Často zneužívají neznalosti, důvěřivosti nebo tíživé situace spotřebitelů. Zde je přehled, jak poznat energetického šmejda a jak se mu bránit:
Varovné signály a nekalé praktiky:
- Neohlášená návštěva/nevyžádaný telefonát: Seriózní dodavatelé energií obvykle nechodí po domech a bytech ani neobtěžují nevyžádanými telefonáty s „výhodnými“ nabídkami.
- Nátlak a manipulace:
- Časový nátlak: „Tato nabídka platí jen dnes/do konce týdne/okamžitě.“ Nutí vás k rychlému rozhodnutí bez možnosti si vše promyslet.
- Emoční vydírání: „Pokud nepodepíšete, budete platit mnohem víc.“ „Jste poslední v ulici, kdo ještě nepřešel.“
- Lživé informace: Záměrně zkreslují informace o cenách, podmínkách smlouvy nebo o právech spotřebitele.
- Zastrašování: Vyhrožují odpojením od energií, pokutami, atd.
- Agresivita: Jsou nepříjemní, dotěrní a nechtějí odejít, dokud nepodepíšete.
- Zamlčování informací:
- Neúplné informace: Neřeknou vám všechny důležité informace o smlouvě (cena, délka trvání, sankce, atd.).
- Skryté poplatky: Zamaskují poplatky za aktivaci, vedení smlouvy, ukončení smlouvy, atd.
- Automatické prodloužení: Neupozorní vás na automatické prodloužení smlouvy na další období (často s ještě méně výhodnými podmínkami).
- Podezřelé chování:
- Nejasná identifikace: Nechtějí se jasně identifikovat (jméno, firma, IČO).
- Předstírání: Vydávají se za pracovníky vašeho stávajícího dodavatele, za zástupce státu, za energetické poradce, atd.
- Žádost o osobní údaje: Vyžadují citlivé osobní údaje (číslo občanského průkazu, rodné číslo, bankovní údaje) ještě před podpisem smlouvy. Chtějí vidět vaši fakturu za energie.
- Podpis na prázdný papír/tablet: Nutí vás podepsat prázdný formulář nebo dokument na tabletu, aniž byste si ho mohli přečíst.
- Nevýhodná smlouva:
- Vysoké ceny: Nabízejí zdánlivě nízké ceny, ale skryjí je za vysoké poplatky nebo nevýhodné podmínky.
- Dlouhá doba trvání: Uzavírají smlouvy na velmi dlouhou dobu (např. 3 roky a více), čímž vás uváží k nevýhodnému dodavateli.
- Vysoké sankce: Stanovují vysoké smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy.
- Nejasné podmínky: Smlouva je nesrozumitelná, obsahuje nejasné formulace a drobné písmo.
Jak se bránit:
- Nenechte se zaskočit: Nikdy nepodepisujte nic pod tlakem. Dejte si čas na rozmyšlenou.
- Ověřujte si informace: Zjistěte si totožnost prodejce a název firmy, kterou zastupuje. Ověřte si tyto informace na internetu (obchodní rejstřík, recenze, zkušenosti).
- Žádejte písemné podklady: Požadujte písemnou nabídku a návrh smlouvy. Nespokojte se s ústními sliby.
- Čtěte smlouvu: Důkladně si přečtěte celou smlouvu, včetně všeobecných obchodních podmínek. Věnujte pozornost všem bodům, které se týkají ceny, doby trvání smlouvy, sankcí a možnosti odstoupení.
- Ptejte se: Pokud něčemu nerozumíte, ptejte se. Požadujte jasné a srozumitelné vysvětlení.
- Porovnávejte: Porovnejte nabídku s nabídkami jiných dodavatelů. Použijte online kalkulátory a srovnávače cen energií.
- Nebuďte sami: Pokud je to možné, mějte u sebe při jednání s prodejcem další osobu (rodinného příslušníka, souseda, atd.).
- Neposkytujte citlivé údaje: Neposkytujte citlivé osobní údaje (číslo občanského průkazu, rodné číslo, bankovní údaje) před podpisem smlouvy.
- Odmítněte nátlak: Pokud na vás prodejce vyvíjí nátlak, odmítněte s ním jednat.
- Odstoupení od smlouvy: Pokud jste podepsali nevýhodnou smlouvu, máte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od jejího uzavření (pokud byla smlouva uzavřena mimo obchodní prostory – např. u vás doma, na ulici) nebo do 14 dnů od zahájení dodávek (pokud byla smlouva uzavřena distančním způsobem – např. po telefonu, online). V některých případech je možné odstoupit i později (např. pokud vám dodavatel neposkytl všechny zákonem stanovené informace).
- Obraťte se na ERÚ (Energetický regulační úřad): ERÚ je státní orgán, který dohlíží na trh s energiemi a chrání práva spotřebitelů. Můžete se na něj obrátit s podnětem na prošetření nekalých praktik dodavatele.
- Dluhové poradny: Můžete se zdarma poradit.
Důležité:
- Nenechte se oklamat! Energetičtí šmejdi jsou velmi vynalézaví a používají různé triky.
- Buďte obezřetní! Vždy si ověřujte informace a nepodepisujte nic, čemu nerozumíte.
- Chraňte své osobní údaje!
- Braňte svá práva!
Pokud se stanete obětí energetického šmejda, neváhejte se obrátit na ERÚ, Českou obchodní inspekci (ČOI), spotřebitelské organizace nebo právníka.







